9 Mart 2012 Cuma

Evde Yoğurt Yapımı 2 / Yoğurtçum ile Denemeler


Daha önce tariflerimde yazdığım gibi yoğurdu kendim yapıyorum. Bizim evde yoğurt çok tüketiliyor, bazen misafir gelecekse, kalabalık sofra hazırlıklarında yoğurt yetişmez, marketten alınır. Daha önce Evde Yoğurt Yapımı hakkında yazmıştım. Benim favori yöntemim fırının yoğurt mayalama seçeneğini kullanmaktı. Uzun yıllar öyle yoğurt mayaladım.

Tefal yeni yoğurt makinesini tanıtınca uzun zaman gerçekten işime yarar mı diye düşündüm. Yoğurt mayalamak için bir makineye, fırına ihtiyaç yok aslında. Anne, anneanne, babaanne  usulü, mayala, sar, sarmala, ılık yerde beklet, bu kadar. Hızlı yaşam şartlarında (ne kadar slow life tarzını savunsak da hızlı yaşıyoruz) daha pratik yöntemler aradığımız da bir gerçek.

İşte bu pratik ihtiyaçlar nedeniyle ve bir de süzme yoğurt yapabilme kolaylığı nedeniyle Tefal Yoğurtçum'u tercih ettim.

Benim için tek negatif yönü fırında 4 saatte mayaladığım yoğurdu Yoğurtçum ile 8 saatte mayalamam oldu. Bunun için de gece mayalıyorum, sabaha yoğurt hazır oluyor, evden çıkmadan buzdolabına kaldırmış oluyorum. Aslında fırında mayalarken de 4 saat  başında beklemem gerekiyordu.
  • Aynı anda 2 adet 1 litrelik yoğurt yapıyorum, biri normal biri süzme
  • Haftada 1-2 kez küçük kapları ile ara öğünler için sade veya meyveli yoğurtlar yapıyorum.
  • Benim süt tercihim yağlı, günlük, inek sütü
  • Maya olarak daha önce yaptığım yoğurttan kullanıyorum. 3-4 defa aynı yoğurdu kullanınca maya eskiyebiliyor, sevdiğim, sert kıvamlı bir yoğurdu maya olarak kullanıyorum.
  • Yoğurt mayalamadan önce tüm malzemeler oda ısısnda olursa mayalama işlemi başarılı oluyor. Yani soğuk süt ve maya kullanmıyorum. Süt ve yoğurdu oda ısısında bekletince sütü ısıtma derdim de olmuyor.
  • Mayalanma süresini genellikle 8 saat olarak kullanıyorum. Yoğurdun tat ve kıvamına göre süre uzatılıp kısaltılabilir.
  • Yoğurdu dinlendirme süresi en az 2-3 saat olmalı ama süre uzadıkça yoğurdun tadı ve kıvamı daha güzel oluyor.
  • Meyveli yoğurtlarda meyve şeker ile pişirebilir ama ben tercih etmiyorum.
  • Benim meyveler süt-yoğurt karışımını ekleyince yukarı çıkıyorlar, sanırım şeker, yağ vs. kullanmadığım için.
  • Küçük kaplarda sade yoğurt yaparken kavanozlarda bir parmak kalacak şekilde  sütü paylaştırıyorum, yoğurdu az miktarda süt ile çırpıp kavanozlara paylaştırıp bir kaşık ile karıştırıyorum, daha pratik oluyor.

Yoğurtçum ile Klasik Yoğurt Yapımı

1 Litre süt
80 gram (1 yemek kaşığı / tepeleme) yoğurt
  • Sütün içine yoğurdu ekleyip iyice karıştırın. 
  • Karışımı yoğurt kabını alın, kapağını kapatıp makineye yerleştirin.
  • Cihazın kapağını kapatıp süreyi 8 saate ayarlayın.
  • Süre bitince yoğurdu dinlendirmek için buzdolabına kaldırın.

Yoğurtçum ile Süzme Yoğurt Yapımı

1 Litre süt
80 gram (1 yemek kaşığı / tepeleme) yoğurt
  • Sütün içine yoğurdu ekleyip iyice karıştırın. 
  • Yoğurt kabının içine süzme aparatını yerleştirin.
  • Karışımı yoğurt kabına alın, kapağını kapatıp makineye yerleştirin.
  • Cihazın kapağını kapatıp süreyi 8 saate ayarlayın.
  • Mayalama süresi sona erdiğinde kapağı açıp süzgeçleri kaldırın. 90 derece açı ile döndürerek kabın içinde süzme konumuna getirin. Buzdolabına koyup en az 3 saat süzülmeye bırakın. Damak zevkinize göre süzme süresini 12 saate kadar çıkartabilirsiniz.
Elmalı Tarçınlı Yoğurt

750 ml süt 
120 gram (1,5 yemek kaşığı / tepeleme) yoğurt
2 elma
1 çay kaşığı tarçın
2 yemek kaşığı su

  • Elmaları küp küp doğrayıp su ile birlikte küçük bir sahana alıp yumuşayana kadar pişirin. Tarçını ilave edip karıştırın.
  • Elmalar soğuyunca yoğurt kaplarına paylaştırın.
  • Süt ve yoğurdu çırpıp kaselere paylaştırın, kapaklarını kapatın.
  • Kaseleri makineye yerleştirin, 8-9 saat mayalama süresini ayarlayın.
  • Süre bitince yoğurdu buzdolabına kaldırıp dinlendirin.
Afiyet olsun.

12 yorum:

durutarifler dedi ki...

Ben de evde kendim yapıyorum yoğurdu
Eski usül işte
Paylaşım için teşekkürler
Ellerine sağlık arkadaşım
İyi hafta sonları

Adsız dedi ki...

Bu sekilde yaptıgım yoğurtlarım maalesef ekşi oluyor,tatli yogurt yapmak için ne yapmalıyım,yardımcı olur musunuz??

Adsız dedi ki...

Merhaba,

Evde yoğurt yaparken ekşi oluyorsa iki nedeni vardır, ya mayalama süresi uzun geliyordur ya da maya olarak kullandığınız yoğurt miktarı fazladır. Yoğurdu makine ile yapıyorsanız süreyi kısaltmayı deneyin, geleneksel usulde sarıp mayalıyorsanız genellikle 3-4 saat yeterlidir. Maya olarak 1 litre süt için 1 yemek kaşığını geçmeyin. Bir de yoğurt mayalanınca buzdolabına kaldırın, oda ısısında bırakmayın. Biraz deneme yanılma ile sorunun nerede olduğunu bulacağınıza eminim.
Kolay gelsin, elinize sağlık.

MATT1978 dedi ki...

Merhaba ufak kaplarda, tek bir tane yapmak ne kadar yogurt koymak gerekir ? 1 cay kasigimi ?

Adsız dedi ki...

Ufak kaplar için tepeleme 1 çay kaşığı yoğurt yeterli olur ya da şöyle hesaplayın kaplarınız 200 ml ise 1 yemek kaşığı yoğurdu 5 kapta kullanmalısınız
Sevgiler

MATT1978 dedi ki...

Tesekkurler, peki yeterince yogun olmazsa, daha mi cok yogurt koymali daha mi az acaba ? Farkli bilgiler var, siz nasil yapiyorsunuz yogun olmasi icin acaba ?

Adsız dedi ki...

Ev yapımı yoğurt çok katı olmuyor zaten. Ben pastörize olsa bile sütü mutlaka kaynatıyorum, mayalama ısısına tam uyuyorum bir de dolapta en az bir gün dinlendiriyorum. Maya miktarını arttırmak kıvamı arttırıyor ama bazen yoğurt daha ekşi de olabiliyor. Deneme yanılma ile en iyi kıvamı yakalayabilirsiniz, yoğurt mayalama işi kişiden kişiye bile farkediyor.
Sevgilerimle

Unknown dedi ki...

Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler benim ufak bir sorum olacak normal çiğ olarak aldığımız inet sütü ile nasıl yapabiliriz?

Adsız dedi ki...

Merhaba,

çiğ süt kullanacaksanız, sütü aldığınız yerin hijyeninden ve hayvanların sağlıklı olduğundan emin olun önce. Çiğ sütü mutlaka kaynatmak gerekiyor, kaynamaya başladıktan sonra 8-10 dakika tutun, sonra kapatın. Süt el yakmayacak sıcaklığa gelene kadar soğutun. Oluşan kaynağı ayırın. Kalan kısım aynı şekilde, aşağıdaki linkte klasik yoğurt yapımını paylaşmıştım:

http://annekedi.blogspot.com.tr/2008/12/ev-yapm-yourt.html

Adsız dedi ki...

Ben de bir süredir evde yoğurt yapmaya çalışıyorum ama bir türlü istediğim gibi olmadı. En son marketten hazır yoğurt mayası bile aldım. Fakat o hiç olmadı. :) Sanırım bir paketi 5 lt süt için olduğundan ben ayırmaya çalıştığım için olmamış olabilir. Yoğurt makinesi almayı da düşünüyoruz. Tavsiye eder misiniz?

Adsız dedi ki...

merhaba,

yoğurt makinesi en ideal çözüm değil. Kullanıyorum ama sürenin uzun olması nedeniyle daha çok fırında mayalamayı tercih ediyorum. Yoğurt mutlaka tutuyor, bir iki deneme ile tad ve kıvamı ayarlamaya başlarsınız. Mutlaka olmalı demiyorum, zamanınız varsa ve sık kullanacaksanız almaya değer.

sevgilerimle

Adsız dedi ki...

Vakit benim için sorun değil. Hazır yoğurt almak istemediğim için (içindeki katkı maddelerinden dolayı) evde yapmak istiyorum.

Teşekkürler tavsiyeniz için.