19 Mayıs 2009 Salı

Nohut Mayalı Ekmek


Bizim evde nohut mayalı ekmek aşkı İzmir'de başladı. Daha öncede mutlaka alıp tatmışımdır ama Ödemiş Gölcük'den aldığım nohut mayalı ekmek bambaşkaydı. Daha sonra sokağımızın hemen başındaki Tire Mandırası'ndan almıştım ve bu ekmeği denememek için bir neden yoktu. İnternette araştırdım (Teatime , Sibelin Kahvesi ve Arman Kırım'ın yazıları), ekmek kitaplarımı karıştırdım, büyüklerimi dinledim sonunda kendi nohut mayalı ekmeğimi yaptım. Fotoğraflar neredeyse bir sene öncesine ait, İzmir'de çekilmişti.
Bu ekmek yapımında en önemli nokta ortam ısısı, sıcak ortamda mayalanmada sorun olmuyor.

Nohut Mayalı Ekmek
100 g kuru nohut
1 tatlı kaşığı toz şeker
1/4 tatlı kaşığı tuz
500 ml ılık su (kaynamış)
500 g un, 1 tatlı kaşığı tuz

  • Akşam üzeri nohutları havanda kırıp 1 litrelik pet şişenin içine aldım. Üzerine tuz, şeker, suyu ilave edip karıştırdım. Şişeyi iyice sarıp bir torbanın içine koydum. (eğer kavanoz kullanıyorsanız mayalanma sırasında taşma olabilir ancak ağzı sıkı kapatılmış pet şişede sorun olmuyor.) 1 gece sıcak bir ortamda beklettim. (Yazın mayalanmada sorun olmuyor, kışın ise kalorifer yanına konmalı)
  • Ertesi gün pet şişe mayalanma sonucu oluşan gaz nedeniyle sertleşmişti. Suyun üzerinde de 3-4 parmak köpük oluşmuştu. Suyu süzdüm, yaklaşık 400 ml mayalı su elde ettim. Bu aşamada oluşan koku çok kötü oluyor. Mayalı suya 100 ml daha kaynamış su ekledim.
  • Derin bir kaba 500 ml mayalı su, 500 g un, 1 tatlı kaşığı tuzu alıp yoğurdum. Üzerini kapatarak 1-2 saat daha hamur 2 katına çıkana kadar sıcak bir ortamda mayalanmasını bekledim.
  • Ekmek kalıbını yağlayıp hamuru yerleştirdim. (Eğer gerekli ise un ilave edilerek yoğurulabilir, ben eklemedim.) Yarım saat kadar kalıbın içinde mayalanması için bekledim. Bu sırada mayalanma için ortam oldukça sıcaktı ben sorun yaşamadım. Eğer kışın yapıyorsam fırının mayalama (yoğurt) fonksiyonunu seçiyorum, fırın içinde bekletiyorum.
  • 170 dereceye ısıtılmış fırının içine bir borcam içinde su koydum. Bu işlem ortamda nem sağlayarak daha iyi sonuç almanızı sağlıyor. Ekmeği üzeri kızarana kadar pişirdim.
Not: Mayalanma sırasında oluşan koku gerçekten çok kötü ama pişince koku kalmıyor. Kışın bu ekmeği yapmak konusundaki gönülsüzlüğüm kokusu, yazın mayalama kısmını balkonda hallediyorum. Bir de benim mayam oldukça tutmuştu, mayalı suyun tümünü değilde yarısını bile kullansam sorun olmazdı, kokusu da daha az olurdu.

Ekmek oldukça yoğun dokulu oluyor. Tost ekmeği olarak da kullanılabilir.

Çeşme'nin meşhur Kumru Sandviçlerinde de nohut mayası kullanılıyor, sırada kumru ekmeği denemesi var.

Afiyet olsun.

Hiç yorum yok: