31 Ağustos 2016 Çarşamba

Danem ile Probiyotik Yoğurt ve Kefir Yapımı



Anne Kedi Facebook sayfasında bir kaç gündür Danem mayalarını paylaşıyorum. Uzun zamandır fermente gıdalar, probiyotikler, ekşi maya ile ekmek yapmak, bağırsak florası ve hastalık ilişkisi üzerine okuyup, mutfağımı ve alışkanlıklarımı değiştirmeye çalışıyorum.

Uzun zamandır evde kendi yoğurdumu, ekmeğimi ve ara sıra kefirimi yapıyorum. Artık bunlar da yetmiyor. Kullandığım mayanın içeriği, kalitesi, hangi unu, sütü kullandığım daha önemli oluyor. Facebook sayfası daha aktif olduğu için orada anlık paylaşımlar yapıyorum ama tarifleri buraya da ekliyorum.

Danem mayaları ile hangi probiyotik mayayı kullanmalıyım, menşei ne olmalı, içeriği hakkında araştırma yaparken tanıştım. Piyasadaki diğer probiyotik mayaları da inceledim. Hem güvenilirliği hem de ulaşılabilirliği açısından Danem mayalarına karar verdim. Akademisyenler tarafından üretiliyor olması da artısı oldu benim için.



BüyüYo ile Yoğurt Yapımı

İlk olarak büyüYo probiyotik yoğurt mayasını kullandım. Ankara'da sanırım sadece Migros'larda var, ayrıca internet sitelerinden de ulaşabilirsiniz. Her kutudan 3 adet maya çıkıyor.

Açıkcası ilk denemem hayal kırıklığı oldu. Senelerdir yoğurt mayalarım hiç tutturamadığım olmamıştı. Sonuçta kullandığım sütten kaynaklandığına karar verdim. 



İkinci denememde tek fark kullandığım süt oldu. Tire Süt Kooperatifinin Organik sütünü kullandım. Sonuç mükemmel... Kokusu, dokusu, kıvamı tam istediğim gibi yoğurdum oldu.




Ürünün kutusunda yapılışı detaylı yazsa da biraz bahsedeyim. Öncelikle mayanın ön aktifleştirilmesi gerekiyor. Bunun için yarım çay bardağı ılık (45 C) sütün içine (yaklaşık 25 ml) mayayı ekleyip, 6 saat sıcak bir ortamda mayalıyoruz. Minik bir yoğurt mayalama işlemi gibi düşünün, Yiğit bebekken aynı şekilde birer bardak yoğurt mayalardım, onun gibi.

6 saat sonunda 2 litre kaynatıp mayalama ısısına (45 C) getirilmiş süte mayayı ekliyoruz. Devamında nasıl mayalayacağınız (geleneksel usulde, fırında, yoğurt makinesinde) size kalmış. 1 gün mutlaka buzdolabında dinlendirip kullanın.


Sevdanem ile Kefir Yapımı



Kefir mayası ile kefir yapmak çok daha kolay. Ben tek kullanımlık olan mayayı tercih ettim. Mayayı süz, sakla işlemleri ile uğraşmak istemiyorum. Canım istedikçe mayalamak daha kolay geliyor. Çok kullanımlık (Endanem) ya da yaş mayaları (Büyüdanem) da var. Ayrıca hazır kefiri (Kefirzadem) de yine Migros'larda bulunuyor.




30 C'ye ılıtılmış 1 litre süte 1 poşet kuru kefir mayası ekleyip karıştırdım. Oda ısısında 22 saat bekletince kefir hazır oluyor. Karıştırıp buzdolabına kaldırdım. Şimdi kefirli ekmekler, kefirli smoothieler yapılacak.

En kısa zamanda bitkisel sütlerle kefir yapımı denenecek. Başarılı olursa burada severek paylaşırım. Mümkün olduğunca hayvansal ürün kullanmamaya çalışıyorum. Bunu kefir ve yoğurt için bu mayalarla başarırsam benim için çok iyi olacak.

1 yorum:

kadriye dedi ki...

Kefir son zamanlarda benimde favorim. Maya bulursam evde yapmayı deneyeceğim teşekkürler tarif için.